Välkommen till Radical Racing

Säkerhet

Säkerhet

Säkerhet är det enskilt viktigaste kriteriet för utvecklingen av en tävlingsracer.

Rörramschassit till Radical Prosport, PR6, SR3, SR5 och SR8 modell 2009 klarar FIA:s testkrav för serieproducerade tävlingsbilar som beskrivs nedan.

Sidokrockststet
Chassit belastas med tre separata laster från sidan. 2000daN (2 ton) appliceras under tre minuter varefter chassit inte får deformeras med mer än 1 mm för att klara kraven.

Frontalkrocktestet
Fronten utsätts för ett trycktest med 2000daN (2 ton) i 30 sekunder. Inga fel i strukturen eller infästningarna får förekomma efter testet.

Säkerhetsburen sätts på en släde med samma vikt som bilens torrvikt plus 75 kg och körs sedan in i ett massivt föremål i 12 m/s (ca 43 kn/h). Under testet får inte den genomsnittliga kraften i inbromsningen överstiga 25 g och deformationen av chassit får inte komma närmre förarens fötter än 100 mm.

Rulltester
De främre rullskydden måste klara en vertikal belastning på 3500daN (3.5 ton).
De bakre skydden msåte tåla en vertikal beslastning på 5250daN (5.25 ton), horisontell belsastning på 3850daN (3.85 ton) och en tvärgående inre belastning på 1.05daN (1 ton).

Kraschtest av styrstången
Ratten, styrstången och hela konstruktionen för styrningen utsätts för ett axialt kraschtest där en vikt på 8 kg träffar med en fart av 7 m/s. För att klara testet får inte kraften mot föraren överstiga 80 g under 3 ms och efter testet så måste snabbkopplingen för att få loss ratten fungera utan problem.

Kolfiberchassit från en Radical SR9 Le Mans måste gå igenom en serie av väldigt krävande hållfasthets- och kraschtester som är övervakade av FIA före dessa får tävla på Le Mans.