Välkommen till Radical Racing

Historia

Historia

Historia

När Phil Abbott sommaren 1995 började skissa på en ny sportbil med en motorcykelmotor tyckte hans blivande affärskollega Mick Hyde att han var galen men det var i den stunden Radical föddes.
Micks erfarenheter från 5 år som förare i TVR Tuscan Challenge i kombination med Phils tekniska expertis var grunden för den blivande framgångssagan. I slutet av året hade de båda en plan klar som de verkställde under våren 1996.
Den första bilen döptes till, Radical 110 Clubsport. Ordet Radical tog man från ett märke med solkräm som ett av Phils företag producerade. Radical logon hade redan blivit designad av Phils reklambyrå för solkrämen. 1100 var cylindervolymen på den Kawasaki ZZR 1100 motor som man använde till bilen.

Den framgångsrike sidovagnsföraren Ted Hurrell anställdes för att ta hand om motorerna och Nichk Walford kom i som designansvarig. Alla fyra pionjärerna jobbar fortfarande tillsammans.

Den första tävlingen var en nervös historia. Prototypen hade bara gjort ett par varv på Bruntingthorpe Proving Ground när det var dags för Brands Hatch och 750 Motorclub?s Sports 2000 series. Mick kvalade in som sexa men var uppe på tredje plats redan i första kurvan, Paddock Hill Bend, men strax därefter fick han en rejäl knuff av en Lolabil och snurrade av. Han kom upp igen men långt efter alla de andra men lyckades kämpa sig upp på en elfteplats till slut. Några race senare kom den första segern på Pembrey i södra Wales.

Våren 1998 startade nio st Radical Clubsports på Silverstone I det första Radical Clubsport Race. Mick startade i pole, Phil på sjätte och den framtida partnern, Tim Greaves bakom honom. Mick tog hem segern men bara en sekund före Phil.

Radical hade kommit till världen för att stanna.

Följande år så startade 27 bilar I det första Clubsport Championship på Donnington Park. Tävlingen arrangerades av British Racing Sports Car Club?.
1999 lanserades ocksåProsport 1300 med den helt nya Suzuki Hayabusamotorn.

År 2000 lanserades Le Mans style series och då startades också de första långloppen med Radical Prosport. Det allra första racet hölls på Mallory Park och det var nitton ekipage på startlinjen.
Kombinationen med sprintlopp i Radical Clubsport och långlopp i Prosport visade sig vara det vinnande konceptet som annamades av fler och fler och nu fanns racingen i såväl Europa som i USA.
I Sverige startades racingklassen av tre herrar och en kvinna, Håkan Karlsson, Anders Gabrielsson, Örjan Edenhofer och Rebecka Gabrielsson. År 2002 fanns åtta bilar på startlinjen, men intresset för klassen växte snabbt. Två år senare var det 20 stycken radicalare på startlinjen och klassen var nu officiellt en egen racingklass i Sverige. 2005 spelades en realityshow med Kanal 5 in. Nu var det upp till 34 stycken förare som kämpade om mästerskapstiteln. Det har funnits både finska förare och norska förare, 2005 vann finska Ilmari Ullakko mästerskapet. Idag är det enbart Anders Gabrielsson och Håkan Karlsson som är kvar sedan start. Det flesta som investerar i en Radical, investerar också i racingklassen. Detta medför att det finns en trygghet från marknaden. 2006 fick klassen Riksmästerskap och äntligen var klassen erkänd från förare, förbund och publik. Detta betyder att Radical är här för att stanna.
Den internationella karriären går att förverkliga även inom Radical. Sverige är ett drömmarna s land och 2010 förverkligades det första svenska teamet drömmarna om att tävla internationellt.

På Autosport International Show i januari 2004 lanserades Radical SR8 Supersport med Radicals egen V8. Redan före någon hade sett bilen hade man fått in tio beställningar. Redan första året så krossade SR8:an varvrekordet på Nürburgring Nordschleife, ett rekord som den fortfarande håller.